Tuesday, December 21, 2021

Rudall carte fløyte dating

Rudall carte fløyte dating



Uten sprekker eller flekker i det hele tatt. Begge har svært små sprekker rundt munndelen som jeg har prøvd å få på bilder. Denne fløyten trenger noen nye pads. Vennligst se på alle bildene, rudall carte fløyte dating. Vi har renset og oljet denne fløyten og montert nye pads. Nå presenterer seg et interessant puslespill.





Rudall Rose Carte & Co., 20 Charing Cross Rd.



George Rudall ble født i og døde i Han forlot hæren i eller rundt og begynte å undervise i fløyte i London. Først forsynte Rudall elevene sine instrumenter som bar navnet hans, men disse ble faktisk laget for ham av fløytemakeren Willis som bodde i Clement's Inn. I Rudall dannet et partnerskap med Edinburgh fløytemaker John Mitchell Rose og i Richard Carte ble med i firmaet.


De ulike kombinasjonene arbeidet ut fra en rekke adresser, som er nyttige i dateringsinstrumenter. Disse er:. Informasjonen ovenfor er i stor grad hentet fra Langwills Index of Musical Wind Instrument Makers.


Selskapet begrenset seg ikke til fløyter, men var spesielt involvert i de senere årene med et bredt spekter av blåse- og messinginstrumenter. Denne utviklingen skal imidlertid tas opp av en annen forfatter. For våre formål kan vi anta at interessen for den åttetonede fløyten som et "fint musikk"-instrument begynte å avta fra rundt ; absolutt det er bevis på at få åtte nøkkelinstrumenter ble laget etter Mens sporadiske instrumenter ble laget frem til og utover århundreskiftet, omfattet perioden sannsynligvis de åtte nøkkelens tidlige gylne år, rudall carte fløyte dating.


Det er interessant å se på hva annet som skjedde i verden i den perioden. I England finner Stephenson opp sin "Rocket", Peel hans politistyrke, barnearbeid og slaveri var rudall carte fløyte dating, og den store utstillingen feirer storheten til det viktorianske Storbritannia. Samme periode i Amerika rudall carte fløyte dating Indianere flyttet til reservatene, slaget ved Alamo, det californiske gullrushet, Lincoln som ble president og føringen til borgerkrigen.


I den fortsatt svært unge kolonien Australia, leting, rudall carte fløyte dating av det indre av landet, slutt på straffefangertransport og gull var noen av hovedtrekkene i perioden. I Irland førte svikt i potetavlingen over en årrekke til at over en million mennesker døde av sult, selv om landet fortsatte å eksportere mat i store mengder til England.


De som kunne flykte til Amerika og Australia, og påvirket holdninger og folkekulturen i disse utviklingslandene betydelig.


I andre deler av verden så vi gresk og belgisk uavhengighet, rudall carte fløyte dating, Den store trekningen i Sør-Afrika, kriger i Afghanistan, Kina og Krim, fortsatte sosiale omveltninger i Frankrike, åpningen av Japan og mytteri i India. Det var en rik periode for litteratur og billedkunst med Shelley, Bronte-søstrene, Constable, Delacroix, Victor Hugo, Pushkin, Balzac, Hans Christian Andersen, Dickens, Gogol, Turner, Dumas, rudall carte fløyte dating, Poe, the Pre-Raphaelite Brotherhood, Millet, Melville Moby DickStowe Onkel Toms hytteEmily Dickinson, Longfellow og Tennyson.


I musikk inkluderer perioden arbeidet til Beethoven, Schubert, rudall carte fløyte dating, Mendelssohn, Liszt, Berlioz, Chopin, Verdi, Wagner og Brahms. På begynnelsen av 1800-tallet nådde fløyten det åttetonede stadiet med oppfinnelsen av den "lange" F-tonen, rudall carte fløyte dating. Instrumentet beholdt likevel mye av egenskapene til den tidligere tonearten eller barokkfløyten.


De små og ganske jevnstore fingerhullene ga en svak, men moderat jevn tone gjennom hele instrumentet; faktisk mange av barokkens kryssfinger rudall carte fløyte dating fortsatt brukes med hell. Tuning var imidlertid ikke bra, og volumet av tilgjengelig tone falt et godt stykke bak det dagens større orkestre og konsertlokaler etterlyste. Æren for populariseringen av større hullete fløyter går til Nicholsons - far og sønn, artister og lærere - som begge også var talsmenn for en hard, røraktig tone.


Fløyter merket "C Nicholson Improved" ble laget av Prowse og solgt av Clementi, selv om Nicholson selv foretrakk fløyter av andre produsenter, rudall carte fløyte dating, spesielt Potter og Astor. Men på en interessant måte var Nicholson også ansvarlig for slutten av den åtte nøkkelperioden. Boehm, som besøkte London i ble lamslått av den bemerkelsesverdige kraften Nicholson kunne oppnå på sitt store hull åtte nøkkelinstrument.


Han returnerte til Tyskland for å starte arbeidet med en fullstendig revidert fløyte. Ved det nye instrumentet ble det perfeksjonert og tok sakte men sikkert over fra åttetonene. De gamle åtte nøkkelfløytene ble et vanlig funn i søppelbutikker, og ble ivrig ettertraktet av irske musikere, hvorav de fleste ikke ville ha hatt råd til dem tidligere. Et nytt liv for det åtte nøkkelinstrumentet var i ferd med å dukke opp. Ved 's rudall carte fløyte dating ble vanskelig å finne nok gamle fløyter til å tilfredsstille rudall carte fløyte dating av interesse for irsk musikk.


Interessen for å lage åtte nøkkelfløyter ser ut til å ha dukket opp på omtrent samme tid i land rundt om i verden. Det er en mulighet og et behov for å kronisere vekkelsen mens skaperne som startet den fortsatt er i live.


Dette kan godt være gjenstand for rudall carte fløyte dating fremtidig studie Vi ser ut til å vite lite om hvordan fløyter av tidlig rudall carte fløyte dating midten av 1800-tallet ble produsert. Vi kan nok anta at menneskelig muskel ga drivkraften, sannsynligvis i form av fotdrevne trededreiebenker. Merker på gjenværende instrumenter ser ut til å antyde at spor for nøkler ble kuttet av et guidet skrapeverktøy, sannsynligvis ikke ulikt en moderne dreiebenk av metall.


Forsker Robert Bigio antyder at arbeiderne sannsynligvis ikke jobbet ut fra planer, men fra maler og målere. Det er også bevis rudall carte fløyte dating, i det minste i sine senere dager engasjerte Rudall, Carte og Co andre produsenter, hvorav noen tidligere hadde vært ansatte, for å lage sine lavere prisinstrumenter.


Det som ikke er klart fra noen av selskapets registrerte historie er hvordan selskapets instrumenter varierte gjennom de åtte nøkkelperioden. Derfor denne forskningsstudien for å samle informasjon fra så mange av omfangsinstrumentene som mulig rudall carte fløyte dating prøve å identifisere trender og hopp i utviklingen deres.


Kanskje du kan hjelpe. En kort historie George Rudall ble født i og døde i The Historical Context Det er interessant å se på hva annet som skjedde i verden i denne perioden. Fløytekonteksten På begynnelsen av 1800-tallet nådde fløyten det åttetonede stadiet med oppfinnelsen av den "lange" F-tonen. Fløyteproduksjon Vi ser ut til å vite lite om hvordan fløyter fra tidlig til midten av 1800-tallet ble produsert.


The Rudall, Rose eller Carte Models Study Det som ikke er klart fra noen av selskapets registrerte historie er hvordan selskapets instrumenter varierte gjennom de åtte nøkkelperioden.


For ytterligere informasjon om Rudall-, Rose- eller Carte-modellstudiet For å finne ut om mine fløyter for irsk musikk Tilbake til Terry McGee Flute Maker-hjemmesiden





gratis russiske datingsider kvinner



Takk skal du ha! MERK: Hvis du legger merke til noen feil i denne oppføringen, vennligst gi meg beskjed før du legger inn et bud. Det er budgivers ansvar å lese hele auksjonen og studere bildene nøye før budgivning. IKKE LA DENNE AVTALEN glippe BUD I DAG! Vennligst studer bilder. De er av den faktiske varen du vil motta. Internasjonale budgivere vennligst les vilkårene og betingelsene nedenfor. Ikke det du leter etter? Sjekk ut våre andre auksjoner!


Ace Pawn avslutter ikke auksjonene tidlig. E-poster som ber om slikt vil ikke motta svar. INGEN andre betalingsmåter vil bli akseptert fra nå av. Med mindre varen hentes i vår butikk. VI SENDER KUN TIL PAYPAL-BEKREFTEDE ADRESSER SÅ PASS PÅ DIN POSTADRESSE. Nydelige gamle instrumenter. Begge har svært små sprekker rundt munndelen som jeg har prøvd å få på bilder.


ANTIKK RUDALL CARTE TRE FLØYTE PATENT MASSIV SØLVNØKLER. EN ANTIKK RUDALL CARTE-FLØYTE. KOMMER I ORIGINAL FLØYELSFORET ESKE. DETTE STYKKET MÅLER NÅR ALLE SAMMEN, MÅLER DEN 65 CM LANG. TILSTAND ER GOD UTEN SPLIT I DET HELT OG ALLE DELEN PASSER SNUGGLEY SAMMEN, DET ENESTE FEIL ER PÅ ENDEN TRE ENDELIG BILDE 9 SOM MANGLER EN LITEN STK, OG DISSE ER LETT LEVERT. flere BILDER SPØR. Oppført på vegne av Oxfam. Til hvem denne fløyten ble gitt i en av butikkene deres.


Beklager til de som budde før, men jeg har måttet reliste og skal begynne på nytt der vi slapp, med en 3-dagers auksjon. Dette er en Rudall Rose Carte 8-tangenter fløyte. Kokustre med tyske sølvnøkler. Tinnplugger for lav C og C Laget i Fløyten er i utmerket stand. Ingen av nøklene viser tegn til skade eller reparasjon. Skaden på treet er minimal: en blokk har en liten reparasjon og en annen har på et tidspunkt blitt erstattet; det er et lite hakk ut av kronen og en reparert hårfeste i tønnen - alt virker godt utført og stabilt.


Ellers er treverket feilfritt. Embouchuren er fortsatt skarpt mer definert og uendret. Vi har renset og oljet denne fløyten og montert nye pads. Den spiller med passe stor lyd. Total lengde Kommer i original eske. Treet som er solid selv om belegget er skittent og hengslet nesten revet gjennom - et passende etui for oppussing!


Dette er en sjanse til å anskaffe en klassisk fløyte i utmerket stand. Servicet og polstret - klar til å spille. For mer info besøk: http:www. Alle ventiler beveger seg fritt. Laget i England. Serienummer: USIKKER OM ORIGINAL EKSEMIDLER. Husk gratis UK P og P. Kan også sendes til hele verden. Vakker Rudall Carte Boehm System Fløytepatent Med solid sølvmekanisme, selges i ypperlig stand uten sprekker. Dette er en sjelden mulighet til å kjøpe en vakker vintage fløyte.


Fra en av Storbritannias ikoniske produsenter. Jeg har ikke gjort noe med denne fløyten bortsett fra å rydde opp litt og resultatene er fantastiske, som du kan se på bildene. Den trenger en overhaling og utskifting av hodekronen, da denne er skadet som du kan se på bildene.


Fløyten måler Stemmesliden Tenon på kroppen, måler 3cm. Jeg kan ikke kommentere tonehøyde, men disse er "vanligvis" høye tonehøyder. Denne fløyten er priset for å selge og er den desidert billigste på Ebay og i suveren original stand. mer er ikke ekspert på Rudall Carte. Men jeg har hatt noen tidligere, og Boehm-patentet er en sjeldnere modell å finne. Etuiet er nedslitt, men det er originalt.


Denne har tydeligvis blitt tatt vare på og vedlikeholdt tidligere, og bortsett fra kronen er den i utmerket stand for sin alder og viktigere, den har ingen sprekker.


BESØK LONDON FLUTES NETTSTED FOR FULLSTENDIG UTVALG OG BETALINGSMULIGHETER Ta gjerne en avtale om å komme og prøve fløyten når du har lyst. Jeg er ikke interessert i at spillere har feil instrument og er stolte av å sørge for at mine råd er objektive. SKULLE DU IKKE KUNNE PRØVE FLØYTEN FØR DU KJØPER OG ER USIKER PÅ Å KJØPE FRA EBAY, SÅ TILBYR JEG FULL REFUSJON HVIS DU BESTEMMER AT FLØYTEN IKKE ER IDEELL. ALLE MINE FLØYTER TILBYS SUPER.


Fløyte - Rudall Carte - 'Sonata NS'. Jeg har ikke spilt denne fløyten og er ingen spesialist, men tangentene virker OK for meg og padsene er der - hvor godt den spiller kan jeg ikke si. Rudall Carte Fløyte nr. Funnet på loftet mitt i boks i de fineste champagnene. Tilstand i henhold til bilder. Ingenting å skjule. Estimert produksjonsår er basert på beregninger om lag 13 enheter per år Mangler en bit. Har noen sprekk på kanten alt fanget annet enn det ingenting annet å nevne. Avdøde Malcolm Forsyth og kommer med et herkomstbrev fra sin kone.


Dette instrumentet ble eid og kjærlig vedlikeholdt av Mr. Forsyth i det meste av livet og er i utmerket tilstand. Uten sprekker eller flekker i det hele tatt. Den har hatt en grunnleggende overhaling av den nederlandske spesialisten Ton Kooiman og er spillbar som den er. Men den nye eieren vil sannsynligvis ønske å bytte ut putene på et tidspunkt for å bringe den opp i optimal stand.


Den har ikke blitt spilt siden eieren gikk bort. Still gjerne spørsmål, så skal jeg gjøre mitt beste for å svare. Innenfor begrensningene til min kunnskap.


Porto vil være det faktiske beløpet som belastes hos Post more Office eller budfirmaet. Pluss eventuell gjeldende forsikring. Vennligst se bort fra Ebay-kalkulatoren, siden den IKKE er nøyaktig. Takk for interessen og glad budgivning.


Rudall Carte Wood Boehm fløyte - tonehøyde, fullstendig renovert. Ltd fløyte ble laget rundt i et vakkert cocuswood og med sterling sølv nøkler. Toppleddet er helforet og er litt tynnere enn jeg er vant til å se på tre boehm-fløyter. Den opprinnelige eieren gjorde noen endringer på nøkkelen som du kan se. Mest sannsynlig av ergonomiske årsaker. C touch har en liberty dime loddet på, som jeg har latt være som den er, g-tasten touch ble utvidet litt, og to nøkler har kryssskravering til dem.


Krykkeenheten ble sannsynligvis flyttet samtidig, men den opprinnelige krykken har siden gått tapt. Denne fløyten har fått alle nye pads og korker, og 2 fjærer ble skiftet. Den spiller med en fantastisk syngende lyd - 3. og 4. oktaven er rett og slett fantastisk. D4 spretter ut krystallklar, akkurat som det var en G3. Intonasjonen på denne fløyten er upåklagelig på , noe mer er utrolig med tanke på da den ble laget. Hvis du kjenner Rudall Carte-fløyter, vet du at det er forskjellige kvalitetsnivåer på dem.


De med de større tangentene er mer mellomliggende instrumenter. Du ser ikke slike som dette dukke opp ofte - de er av profesjonell kvalitet; fløytene folk henger seg på. Fløyten kommer med det som kan være den originale kassen - fullt funksjonell.


Jeg har lagt litt sammenrullet papirhåndkle i spalten på kroppsleddet slik at det ikke blir lagt press på g-tasten når den er i etuiet.


Det er en reparert veldig tynn hårlinje på baksiden av hodeleddet og en liten gammel sprekkreparasjon ved d-tasten på foten. Annet enn det. Treverket er fantastisk. Serienummer er Lydlengde er mm. Den spiller vakkert med hodet helt inn. Embouchure-tiltak En videodemonstrasjon av denne fløyten finner du her: Denne fløyten kommer fra et røykfritt hjem.


Still alle spørsmål før du klikker på kjøp nå eller sender inn et tilbud. Retur aksepteres innen 14 dager.


Kjøper er ansvarlig for returfrakt. Originale fraktkostnader kan ikke refunderes. Jeg tar ikke imot retur fra. Ingen nøkkel Jul på BST. London Flute med etui og en ekstra bæreveske. Det står "Sonata NS" Den ser ut til å være i god stand, men jeg er ingen ekspert på musikkinstrumenter. se bilder Selges uten forbehold. Vennligst se på alle bildene. Send meg en e-post hvis du har spørsmål.


Lykke til. Ingen reserve! Betaling: Innen 3 dager. Paypal eller sjekk. Shipping; Pakkepost eller prioritet i USA. Denne avgiften inkluderer porto. Emballasje og forsikring, som kreves. International, vennligst send meg en e-post for et tilbud. ALLE MINE AUKSJONER ER EKTE AUKSJONER.


JEG KJØPER ALLE MINE VARER PÅ LOKALT EIENDOMSALG OG PRØVER Å FINNE Uvanlige og unike artikler til deg. DERFOR ER ALLE VARER ALLE SALG ER ENDELIG. INGEN RETUR. RUDALL CARTE TREFLØYTE I SUPER ORIGINAL STAND. FLØYTEN ER EN AV DE BESTE JEG HAR SETT PÅ SINES ALDER OG ER I NØKKEL TILSTAND SOM BEHOLDER ALLE SINE ORIGINELLE PLADSER OG KORKER SOM SER I GOD STAND. PORTOKOSTNADER I VERDEN VIL VÆRE; EUROPA £ AMERICA £ Rudall Carte Gold Plated Graduate Series 80 fløyte.


Dette er en gullbelagt fløyte av Rudall Carte. Graduate Series Den har blitt renset. Oljet og har noen nye pads. Vennligst merk: Den vil trenge tuning og mulig nøkkeljustering for å komme opp til spillbar standard, ellers er det en pen fløyte uten synlige bulker. Det er noen svært små pletteringsslitasjer. Jeg har en god solid ren sak. Jeg vet ikke alderen eller noe annet om den, så jeg selger den som solgt som sett. Utenlandske budgivere vennligst send meg en e-post for porto til ditt land.


Givere som gir oss sin donasjon, vil at vi skal oppnå mest mulig ut av donasjonene deres. Av denne grunn tilbyr vi kun "Kjøp det nå" på utvalgte oppføringer og "Auksjon" for resten av varene. Hvis vi ikke har tilbudt "Kjøp det nå", vennligst ikke spør, da vi vil la auksjonen kjøre for å gi alle muligheten til å by. Vi ber om at betaling gjøres innen 7 dager fra slutten av mer oppføringen via PayPal og vil kun sendes til din registrerte Paypal-adresse. Vi vil sende varer innen 48 timer etter mottak av betaling.


Alle varer som selges for over £50 vil bli sendt via "Signet for levering" eller "International Signed For" for å sikre at de er tilstrekkelig forsikret mot tap under transport. Sense på eBay Dette er den offisielle Sense Charity eBay-butikken. Inntektene fra salget av eventuelle varer i butikken vår går direkte til saken vår.


Hvis du ikke har funnet noe i butikken vår og fortsatt ønsker å støtte oss, vennligst bruk PayPal-donasjonsknappen nedenfor. Drevet av ec2. ANTIKK RUDALL CARTE PICCOLO FLØYTE MEGET FINT HARDWOOD ANTIKK PICCOLO Dette merket ser ut til å være ettertraktet Jeg finner ikke et annet akkurat som dette, så det kan være en knapp gammel modell Kommer i en gammel eske som ser ut som den kan være original, men har ingen etikett. Fløyten ser komplett ut selv om toppseksjonen er veldig løs når den er montert sammen, jeg tror den bare trenger litt pisking eller kork for å passe ordentlig.


Det er en fin rett ripe eller hårfeste i den korteste tredelen. SØRG FOR AT DET ER DU SOM FÅR DISSE VARENE. DET SKJER HVER UKE!


mer Sørg for å legge oss til din! PERSONLIGE SJEKKER OG POSTORDRER GODTES KUN FRA UKISKE KJØPER. VI SENDER EN VARLE HVOR SOM HELST I VERDEN, OG GJØR DET OFTE, VENNLIGST BE OM ET TILBUD FOR FRAKT HVIS IKKE ALLEREDE ER OPPGITT I OPPFINNINGEN. HVIS DU ER UFLYKD MED DENNE KOSTNADEN VENNLIGST IKKE BUD, TAKK.


VI SAMLER PORTO FOR FLERE KJØP FOR Å REDUSERE KOSTNADER. DETTE DEKKER OGSÅ FORSIKRING. HVIS DU HAR NOEN SPØRSMÅL, TA KONTAKT, VIA SPØR SELGER EN SPØRSMÅL LINK GJENNOM EBAY VI SKAL SVARE ASAP.


Mange takk for at du tittet. oktober på BST. Rudall Carte piccolo toppledd. En god Rudall Carte piccolo headjoint. Ingen synlige skader eller sprekker, den er veldig gammel og veldig ettertraktet. Denne Rudall Carte trefløyten er et lukket hull. Hoved- og underskjøter av fløyte er veldig gode uten sprekker eller tapper i treet. Hodeleddet har en lang 7 tommers sprekk som løper i lengderetningen omtrent 1 tomme bort fra tonehullet.


Dette påvirker ikke fløytens spillbarhet. Fordi innsiden av hodeleddet er foret med et metallrør i hele lengden. se bilder for detaljer. Tastene er alle i god stand og beveger seg lett.


Tonehull ser ut til å være i mer veldig god stand. Det er noen små riper i trekroppen, men generelt ser treet veldig bra ut. Pads er veldig gamle, så fløyte vil trenge en komplett padjobb. Sjekk bunnen av denne oppføringen for flere bilder av fløyten. Denne fløyten i høy tone. Men jeg er ikke sikker. Med hodeleddet skjøvet helt i midten spiller A på rundt mhz når den er varmet opp. Hvis du trekker hodeleddet ut ca. 10 mm, går tonehøyden ned til rundt Jeg er egentlig ikke en fløytespiller, så en erfaren spiller kan kanskje få tonehøyden ned lettere.


Her er en interessant artikkel og diagram om tonehøyden til en annen Rudall-fløyte. Det samsvarer med bilder av andre originale saker på Internett.


Din tilfredshet er garantert med dette kjøpet. Hvis du ikke er fornøyd med kjøpet. Du kan returnere den for full refusjon. Kjøper betaler returfrakt Vennligst kontakt meg innen 3 dager hvis du ønsker å returnere instrumentet. Ikke nøl med å stille spørsmål du måtte ha. Instrumentet vil være godt pakket for å sikre trygg transport. Alle former for pa.


Bigio hodeledd, overhaling C. En av de beste av Rudall Carte-arbeiderne, og ble solgt til Daniel S. Wood, den første fløyten i London Symphony" ifølge Rober Bigio. Robert Bigio-hodeleddet ble laget spesielt for denne fløyten i Fløyten har vært eid av meg selv siden den gang og embouchuren har blitt beskyttet.


Clifford Tredick pusset opp fløyten i Fløyten ble valgt og spilt i en masterkonsert ved University of Florida. Denne fløyten kommer med et beskyttende etui i lerret samt originaletui og hodeskjøt. Vintage Lot trefløyte med Rudall Carte hodeskjøt. En fin trefløyte med nikkel nøkkelverk merket I. Leveres med et Rudall Carte trehode. Lukket hull in-line; lukket G skarp. Fløytekroppen og foten er i meget god stand uten sprekker i treverket.


Nøkkelverket viser minimal sideslitasje og det er ingen stygge eller andre gamle reparasjoner. Rudall Carte-hodekoblingen. Som er en veldig god match, har en reparert crack og flere sjetonger utenfor kronen - påvirker ikke spillingen. Denne fløyten trenger noen nye pads. Trilleputene er skutt så det er ikke mulig å spille på fløyte for øyeblikket. Men når disse og noen av de andre putene er byttet ut, skal fløyten være et fint spilleinstrument. Det er flere lignende Isadore Lot-fløyter på eBay for øyeblikket som går for gode penger.


Så dette vil være en god investering for noen som kan gjøre jobben som kreves. mer Lydlengde Kommer i et slått etui som gjør jobben. Antikk Rudall Carte, sølvfløyte trenger full restaurering. Antik Rudall Carte Silver Flute trenger full restaurering selges som sett, se bildene har sin harde veske. rudall carte og co radliffe modell rosentre fløyte. skinndeksel rudall carte og co radcliff modell fløyte alle ledd merket ser ut til å være i god stand jeg kan ikke se noen skade i det hele tatt kassen delt på hengselputene ser ok ut, men må kanskje gjøres i nær fremtid.


I god stand for alder, men har overfladisk slitasje som er konsistent ved normal bruk og vil ha fordel av en rengjøring. Rudall Carte Cocuswood Boehm C Fløyte Nikkel Sølv Keys Lovely Case Needs COA. Denne nydelige Rudall Carte-fløyten er et godt eksempel på godt håndverk fra tidligere tider. Denne spesielle fløyten er laget av cocuswood med tysk nikkelsølv nøkkelverk. Nøkler med lukkede hull, lukkede G-klarinett-stil spisse nøkler Rudall brukte denne stilen for alle modellene sine med doble ruller med nikkelsølv nøkkelverk på fotleddet og C-to-B trillnøkkel.


Den ble bare satt sammen og prøvd ut mer én gang før den ble sittende i kofferten siden den gang. Vi kan se at det varierer veldig:. Det er fristende å anta at introduksjonen av Boehms instrument forårsaket nedgangen i interessen for 8-toners fløyter fra omtrent den tiden, men vi må se salgstall for disse instrumentene før en slik konklusjon kan trekkes trygt.


Det er interessant å merke seg at patenthodet ble patentert og produksjonen fortsatte til 60-tallet. Var dette et forsøk på å vinne tilbake markedsandeler?


Igjen er det fristende å se den kraftige nedgangen på som følge av introduksjonen av Boehms sylindriske fløyte. Igjen vil en undersøkelse av salgstallene for det nye instrumentet være nyttig. Det var helt klart en omveltningsperiode for selskapet, med introduksjon av Carte og flere adresseendringer rundt den tiden, i tillegg til endringene som må ha vært nødvendige for å ta på seg produksjonen av det langt mer komplekse instrumentet. Lengden på deler og plassering av fingerhull ser ut til å variere veldig lite mellom instrumenter gjennom serienummerområdet.


Dette gir en viss mening - tross alt definerer spillerens hender til en viss grad hva som er mulig når det gjelder rekkevidde. Det tyder på at vi må se mer etter boreprofil og fingerhullstørrelser for å skille mellom modellene. Fingerhullene i høyre hånd ser ut til å variere mest, og F varierer for eksempel fra rundt 8 til rundt 11 mm. Tidlige data ser ut til å antyde sterke klynger rundt 8 og 10 mm.


Dette kan være våre tidligste indikasjoner på diskrete og populære "modeller". Diagrammet nedenfor illustrerer hvordan instrumentene med små, mellomstore og store hull er fordelt over tid. Venstre ende starter på serienummer , det midterste store hullet er Nei og den høyre fløyten er Footjoint-nøkler for C og C ser vanligvis ut til å involvere tinnplugger som lukkes på metallplater skrudd til treet.


Eb-tasten varierer mellom tinnpluggvarianten eller den samme som resten av tangentene på instrumentet. Uvanlige nøkler, dvs. de som ikke er en del av den "normale" 8-nøkkel kontingenten rapportert så langt inkluderer:. Som nevnt ovenfor varierer lengden på kroppsdelene og plassering av fingerhull bare litt.


Et fascinerende mønster dukker imidlertid opp med lengden på fotleddet. De tidligste instrumentene var nesten mm, og tok seg gradvis ned til rundt mm med ca. No c. De slo seg ned i dette området til ca. No c , hvorpå de plutselig ble kortere til litt over mm. Det er nok to ting som skjer her. Helt klart øker tonehøyden på fløytene.


Reduksjon av "flatfotssyndrom" er sannsynligvis den andre bidragsyteren. I løpet av perioden som dekkes, til slutten av århundret, økte tonehøyden dramatisk, og falt deretter ettersom britisk høytone ble forlatt bortsett fra av militære band rundt ca. Vi kan også forvente å se dette som en betydelig forskyvning i lengder på andre deler av fløyten, slik som avstanden mellom hull 1 og 6, og avstanden mellom embouchure og det første hullet.


Dataene gir ikke det vi kan forvente. I grafen under er avstanden mellom første og sjette hull gitt i marine. Selv om vi kan forvente at den vil falle i løpet av perioden og deretter komme seg noe på slutten, øker den generelt litt. Vi kommer tilbake til det. Vi forventer at avstanden fra embouchure til første hull vil synke veldig markert for å imøtekomme den høyere tonehøyden mot slutten av perioden, men dataene viser kun en svak drift på ca. 5 mm nedover.


I henhold til den gamle tommelfingerregelen, 1 mm per Hertz, antyder det bare en 5Hz variasjon i tonehøyde, mens våre andre studier tyder på en større enn 20 Hz variasjon.


Dette kan sannsynligvis enkelt forklares - de svært lange tuning-slidene som ble levert var allerede i stand til å dekke hele spekteret av tonehøyder som sannsynligvis vil bli påtruffet, så det var ikke nødvendig å redusere avstanden mellom embouchure og hull 1 når tonehøyden steg - bare skyv lysbildet i litt mer.


Som vi skal se senere, øker også størrelsen på embouchure-hullet, noe som skjerper fløyten betraktelig. Men det er ikke så lett å bortforklare den svake økningen i avstand fra hull 1 til hull 6 på et tidspunkt da banen øker og det burde være en markant nedgang. Hva annet skjer? Kunne Rudalls ha brukt fingerhullsdimensjonering i stedet for fingerhullsavstand for å tillate å øke tonehøyden?


I så fall forventer vi hull i bunnen av fløyten, dvs. hull 5 og 6, F og E for å øke, eller hull på toppen, hull 1 og 2, C og B, for å redusere diameteren, eller litt av begge deler.


Det viser seg at alle hull øker i diameter i løpet av perioden, selv om det blir vanskelig å tolke da det er en blanding av store og små hullfløyter i tidligere dager.


For å omgå det problemet er det tryggere å se på forholdet mellom hullstørrelsene, i stedet for deres absolutte verdier. Når vi gjør det, i grafen nedenfor, ser vi at hullene i bunnen av røret øker betydelig mer enn hullene i toppen av røret. I blåtoner ser vi forholdet mellom diametrene til hull 6 og hull 1. I rødt ser vi forholdet mellom hull 5 og 2. Men det er også noe annet som kommer til å skjerpe de lave tonene til fløyten etter hvert som århundret skrider frem - de forkortende føttene vi så opp på "On foot length".


Spesielt E-seddelen som er produsert fra et veldig lite hull er veldig følsom for hvor langt unna dens nærmeste ventilasjonsstøtte er. Den ventilasjonsstøtten vil være Eb hvis du åpner den når du spiller E- eller D-hullet der C-puten er hvis du ikke gjør det. Begge disse beveger seg mye nærmere E ettersom århundret fortsetter.


Kombinasjonen av disse ulike effektene forklarer sannsynligvis hvorfor C -E-lengden måtte økes for å forhindre at E ble for skarp. Vi kan se at den langsgående lengden økte fra rundt. Den korte aksen ser ut til å ha holdt seg mellom 10 og 11 mm. Ved å bestemme den beste stigningen til lett tilgjengelige fløyter og skaleringslengder, er det mulig å estimere designstigningen til fløyter i studien.

No comments:

Post a Comment